Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Ludieke protestactie tegen sluipende ver-appertementering van de Leedse randLede - Doorgaand verkeer en landbouwers hadden het zaterdagochtend knap lastig in de Heiplasstraat in Lede. Zowat alle bewoners parkeerden hun wagens op straat om aan te tonen dat de visie van de gemeente aangaande doorgedreven appartementsbouw geen goed idee is.

“De gemeente steunt de komst van appartementen met een minimum aan parkeerplaatsen in deze landelijke buurt waardoor we vrezen dat de straat hier straks vol geparkeerd zal staan”, vertelt Guido Lammens van de actiegroep. Die actiegroep verzette zich vorig jaar al hevig en met succes tegen plannen om een complex met acht wooneenheden te bouwen. “Een nieuwe kleinschaligere aanvraag voor vier appartementen is bij de gemeente zonder problemen vergund, maar zet de deur open om het gebouw vervolgens nog eens te verdubbelen”, luidt het. Met 42 bewaarschriften is het nu aan de Provincie om een uitspraak te doen, maar de buurt is vooral boos omdat de projectontwikkelaar dit keer van de gemeente toelating verkreeg om drie bouwlagen hoog te bouwen en slechts één parkeerplaats per flat te voorzien. “Dat gaat tegen alle logica en het eigen ruimtelijk structuurplan in. Blijkbaar is in Lede niet iedereen gelijk voor de wet.” Omdat er nog heel wat percelen braak liggen en oude huizen binnenkort op de markt komen, vreest de buurt een invasie van appartementsprojecten. “Door onze wagens buiten te zetten, willen we nu al eens laten proeven van wat de gemeente hier als precedent lanceert door ook de rand, waaronder deze woonzone met landelijk karakter, identiek te behandelen als het centrum van Lede”, luidt het. De actie ging niet onopgemerkt voorbij. Vrachtwagens raakten moeilijk tot bij de boeren en de politie kwam eveneens een kijkje nemen. De agenten konden echter alleen maar vaststellen dat alle wagens perfect wettelijk geparkeerd stonden. Schepen Dirk Rasschaert (Open Vld) meent overigens dat het niet zo een vaart zal lopen. “Het is een tendens dat mensen steeds compacter gaan wonen en hun zolders gebruiken als woonruimte. De vergunning behelst overigens twee halfopen bebouwingen met elk twee woongelegenheden. Het is dus een klein project waarvan de impact veeleer beperkt zal zijn”, reageert die.

;